Funkční eliminační dieta – metodou FELD

Dlouhou dobu spolupracuji s maminkami, které mají problémy s dětmi a po obrovských potížích s ekzémem u prostředního syna se mi povedlo vypracovat FUNKČNÍ koncept, jakým způsobem najít potraviny, které se pro Vás stanou základním stavebním kamenem při odchytání veškerých alergenů.

Moje první setkání s eliminační dietou byla rýže, brokolice, kuře. Už po prvních dvou dnech se stav dcery natolik zhoršil, že jsem naštěstí měla tolik selského rozumu a došlo mi,  že něco vadí! Kuře, no jasně, nahradila jsem ho krůtou, stav se trochu zlepšil, ale ne úplně. Pak jsem drasticky začala s dietou s králičím masem, rýží a brokolicí a stal se zázrak problémy ustoupily a my postupně odchytaly cca 12-15 alergenů z mé stravy, které kojené dceři (4M) vadily.

Zásada zlepšení musí být okamžité – žádné dlouhodobé držení této diety – pokud do dvou dnů – 48 hodin – potíže nezačnou ustupovat, je třeba jednat – potraviny vyměnit a hledat dál ty bezpečné!!

U syna jsem už byla moudřejší a začala jsem rovnou s rýží, králíkem a brokolicí, jenže u něho opět hrozné zhoršení – vadila tentokrát rýže a také veškeré zrniny, které jsem se snažila zavést, doslova spásou se nám stala pseudobilovina amarant.

U třetího syna jsem si řekla, že už mě nic nepřekvapí a rovnou jsme najeli na dietu amarant, králík, brokolice, ale zase špatně. Pro změnu vadil amarant a zřejmě i králík!

Díky mým bohatým zkušenostem se třemi dětmi vznikl koncept funkční eliminační diety, který mám ověřenou s více než třemi desítkami maminek.

Princip

Abyste neztrácely zbytečně čas a nervy s tím, čím začít doporučuji si sednout a vybrat vždy jednu či více potravin ve čtyřech oblastech:

a) obilnina/pseudoobilnina – např. amarant, quinoa, jáhly
b) maso – např. králičí, kachna, zvěřina
c) zelená zelenina – např. brokolice, zelený chřest, okurka, cuketa
d) olej – např. olivový, avokádový, dýňový

Pro každou oblast vyberte jednu potravinu, kterou jste nejedla nejlépe celé těhotenství a nebo v minimálním množství. Žádnou skupinu nevynechávejte, je důležitá z výživového hlediska.

Pozor! Extrémně důležité, je třeba zvolit si vlastní potraviny, u kterých si opravdu můžete říci, že jste je dlouho nejedla, toto je klíčové!

Postup 

Důležitá je psychická příprava, pravděpodobně to bude to nejtěžší, co jste v životě absolvovala! Jde především o psychickou stránku, které se budu věnovat v dalším článku.

  1. První dny jezte pouze ony čtyři vybrané potraviny, jakmile se obtíže zmírní či zlepší můžete začít přidávat. Jídlo připravujte vždy čerstvé – je na Vás jaký způsob přípravy zvolíte. Je vhodné maso s přílohou podusit, smažit, péci, atd. Zbytek od oběda či večeře může rozmixovat a vytořit si tak chutnou svačinu či snídani – ve formě placiček – které dáte na oleji péct do trouby.
  2. Každý den nebo ob dva dny jednu novou potravinu. Tuto potravinu zařaďte nejlépe ve větším množství do jedno jídla, které budete schopná rozklíčovat! Než se potravina dostane do mateřského mléka uplyne 18-24 hodin (záleží na rychlosti Vašeho metabolismu). Proto to co bylo k snídani můžete sledovat v brzkých ranních hodinách, to co k obědu v dopoledních hodinách a večeře odpoledne/k večeru.
  3. Je velice žádoucí zapisovat si, kdy jste co jedla – přesné složení a někam k tomu si poznamenat, jaká byla následně druhý den reakce u miminka (sledujeme koliky, blinkání, hlen ve stolici, průjem, ekzém, kopřivka).
  4. Potraviny, které přidáváte jsou velmi individuální, snažte se řídit pravidlem přidávejte, opět to co jste málo jedla, s čím se Vaše miminko pravděpodobně v mateřském mléce ještě nesetkalo. Případně začněte přidávat potraviny, které Vám pomohou sníst ty základní čtyři potraviny (např. česnek, bylinky, atd.)
  5. Tato fáze přidávání by měla trvat cca měsíc – za měsíc byste měla získat tolik potravin, které můžete jíst, že byste měla s klidem vystačit, tak aby Vaše výživa byla pestrá.
  6. V té první měsíční fázi nezkoušíme a netestujeme velké alergeny, kde je riziko, že rozhodíte uzdravující se střevo miminka. Nezkoušet a nezavádět: mléko (kravské, ovčí, kozí), vejce, sóju, kuřecí či hovězí maso, ořechy. Tyto můžete otestovat následně po ukončení prvního měsíce eliminační diety.
  7. Pokud nějaká přidaná potravina nejprojde, vynechte ji a jezte ověřené potraviny, dokud příznaky nevymizí, max 48 hodin.

Otázky

Vznikne u Vás hodně otázek a pochybností, např.:

Jestli to co děláte, děláte dobře a jestli tím svému dítěti prospějete?

Rozhodně ano, i když se zdá, že děláte ze svého dítěte pokusného králíka, stojí to za to, dětské střevo a kůže má  nejvyšší schopnost regenerace, kterou máme za celý život. Proto tím, že potraviny testujete a řešíte příčinu, ušetříte dítěti dlouhodobé problémy, ušetříte ho od kortikosteroidů, astmatu, ekzémů, neustálého braní léků – antihistaminik, atd. Děláte to nejlepší, co pro své dítě udělat můžete!

Není lepší UM než se trápit s kojením a dietou?

V  žádném případě, pouze si odsunete problémy s potravinovými alergiemi na období zavádění příkrmů, kdy se dítě setká s alergenem napřímo a může se stát, že se setkáte s bouřlivou reakcí. Navíc všechna chemická umělá mléka mají ve složení látky na které také může být dítě alergické a nemáte žádnou možnost se jim vyhnout. 
Další úžasné benefity kojení netřeba rozebírat – imunita, psychologie, budování vztahu s miminkem, možnost pozitivně ovlivňovat jeho vývoj, atd. atd.

Když nebudu dostateně jíst nebudou chybět miminku důležité látky?

Určitě ne, ženské tělo je úžasné tím, že je připraveno se o dítě postarat. Ať už jsou to kila navíc nabraná před porodem, tak jsou to další zásobní látky v kostech atd. I když budete mít střevní problémy a dva dny nesníte nic, Vaše dítě bude stále z mléka dostávat vše potřebné + navíc dostane protilátky. 

Napsat komentář