Řešení? Ale jistě, prosím: Eliminační dieta!

Jestli jste u svých dětí poznali některé z příznaků z minulého článku, jistě si říkáte, co teď? Jak zjistit, jestli se to opravdu týká Vašich dětí? Existuje jediný zaručený způsob, a to eliminačně-expoziční test. Zvláště u malých dětí bývají alergologické testy (zaměřené na IgE) neprůkazné, proto veškerá doporučení směřují: zkoušet a zkoušet. Z Vašeho vlastního dítěte se tak sice stává pokusný králík, ale není jiná možnost, jak mu efektivně pomoci od obtíží.

Celý postup bych ráda rozdělila do tří fází:

Fáze 1 – odstranění hlavních alergenů ze stravy matky/dítěte

Mezi nejsilnější a nejčastější alergeny u kojenců patří tyto čtyři:

  • kravské mléko (obecně veškerá živočišná mléka) – označováno ABKM
  • sója
  • vejce
  • kuřecí maso

Pokud se rozhodnete do eliminační diety jít a vyzkoušet ji, je dobré začít postupně a tělo (a především svou psychiku) trochu připravit. Tyto alergeny doporučuji vysadit minimálně týden, ideálně 14 dní. Určitou dobu totiž trvá, než se Vaše tělo vyčistí od výše uvedených alergenů.

Čím nahradit? 

Nejsem dealerem žádné z níže uvedených značek, jde o nejlepší praxi, mnou vyzkoušenou a dlouhou dobu pilovanou. S první dcerou jsem se řídila heslem, že nahradit se dá vše!

  • Mléko – rýžové (Alnatura – je nasládlé, vhodné do cereálií, pečení, atd.), kokosové (Aroy-D, je hodně tučné, vhodné do pečení), mandlové (nemám ozkoušeno, pozor může být také alergenem).
  • Smetana na vaření – doporučuji ovesnou smetanu od Oalty (doveze Vám ji třeba Rohlik.cz). Opravdu není poznat rozdíl od smetany klasické.
  • Máslo – jednoznačně doporučuji Alsan Bio (nejlepší náhrada másla, používala jsem i ve chvílích, kdy už jsme s dcerou mohli jíst i mléčné výrobky) – nejlepší cenu tohoto másla mají na www.veganz.cz.
  • Co do kafe – asi rýžové či kokosové mléko, ale v současné chvíli objevuji lžičku kokosového oleje (a tedy sladím), je třeba si trochu zvyknout na konzistenci, ale kafe je prý i lépe stravitelné a navíc Vám příjemně hydratuje rty. 🙂
  • Co do bramborové kaše – ovesné mléko, chuťově také není moc poznat rozdíl.
  • Vejce – na jedno vejce namočit lžíci chia či rozemletých lněných semínek do trochy vody.
  • Sýry – plátkové a roztíratelné nabízí firma Violife – k dostání v Globusu – mají velký výběr dostanete vše od mozzarely přes parmazán, sýry mají dobré vlastnosti i např. v toustech.
  • Jogurty – existují kokosové alternativy (příšerně drahé, také u veganz.cz) nebo ovesný dezert či kokosová tapioka – obojí naleznete také v Globusu. Ostatní rýžové dezerty nejsou chuťově ani složením nic moc – nemohu je doporučit, ale klidně je vyzkoušejte (značka Kika), také v Globusu či ve Zdravé výživě.
  • Šlehačka ve spreji – existuje i rýžová šlehačka ve spreji.. 😉
  • Tvaroh – ten se mi jediný nepodařil nahradit, ale je zde možnost vytvořit tvaroh z kešu oříšků.
  • Sladkosti a sušenky – Oreo, sušenky Manner lískový oříšek  či citrón, Lotusky (ale pozor obsahují sóju), čokolády Lindt 80% a Amazonas 60%, dále pak Lifefood Raw čokoláda 80%, marzipánová Ritter Sport, rýžové čokolády a veganské sladkosti. Výborně zpracovaný seznam veganských sladkostí je zde.

Doporučuji se předzásobit, ještě než s dietou začnete!

Pokud po 14 dnech zaznamenáte zlepšení či úplné vymizení problémů. Máte vyhráno! Zřejmě Vašemu děťátku vadí pouze některý z těchto čtyř alergenů, které to jsou zjistíte postupným zařazováním zpět. Vždy jeden z alergenů dva dny po sobě zařadit zpět do stravy, pokud se do třetího dne neobjeví příznaky alergie, můžete přidat další. Pokud se však alergická reakce rozvine, alergen vysaďte a opět vyčkejte do úplného vymizení příznaků a zařaďte další.

Fáze 2 – úplná eliminační dieta a zjištění konkrétních alergenů

Úplné eliminační diety není třeba se bát, není trvalá!! Neexistuje možnost, že by zdravá žena měla při kojení problém, pokud svou stravu krátkodobě takto radikálně omezí, Vaše tělo má zásoby minimálně na měsíc spíše déle, tak abyste mohla plnohodnotně živit své dítě. Nezapomeňte kojené dítě je vždy na prvním místě, první kdo začne strádat je matka, a to také nějakou dobu trvá. 😉

Pozitiva

  • Při správném postupu s jistotou zjistíte intolerantní potraviny
  • Váhový úbytek
  • Možná přehodnotíte Vaše stravovací návyky
  • Mohou se zlepšit také Vaše obtíže (ekzémy, zažívací potíže, akné, atd.)

Negativa

  • Možnost zařazení intolerantních potravin hned do začátku eliminační diety!
  • Úbytek váhy, pokud zrovna nechcete zhubnout
  • Psychologický aspekt, viz níže

Mýty a bludy o eliminační dietě

  • Nepřijdu o mléko? V žádném případě ne, dítě je vždy na prvním místě a je o něho dokonale postaráno i pro případ, kdy matka pár dní nejí vůbec – různé střevní chřipky a podobně. Příroda je moudrá, věřme jí!
  • To budu jíst měsíc jen rýži a králíka?  Určitě ne, od vymizení alergických příznaků začnete přidávat každý den jednu potravinu a záleží jen na Vás, co si do svého jídelníčku vyberete a otestujete a především, co vůbec projde!
  • Přežiju to vůbec? Zdravotně určitě, psychicky… je to velmi náročné, připravte se na to.
  • Mohu užívat potravinové doplňky v rámci eliminace? Raději ne, probiotika i např. vitamíny D obsahují různé oleje, které také mohou způsobit alergickou reakci, pak by se Vám velmi těžko hledalo. Je možné je zařadit po prvním týdnu eliminační diety jeden den místo nové potraviny, pokud na nich trváte.

Postup

  1. Vytipujte si potraviny, které si myslíte, že vadí a ty které si myslíte, že nevadí. Připravte si jejich seznamy.
  2. Začátek eliminační diety znamená vybrat, co nejmenší okruh potravin (které zajistí sacharidy, bílkoviny i tuky), tak abyste odstranili všechno, co by ve Vaší stravě mohlo vadit. Dle mé vlastní zkušenosti se osvědčila kombinace: rýže, králičí maso (to jsem obrečela, nikdy dříve jsem ho nejedla – z přesvědčení), brokolice a olivový olej, kvalitní sůl. Než začnete dietu, zvažte zda by některá z těchto potravin nemohla být pro Vaše dítě problematická – alergie může být opravdu úplně na jakoukoliv potravinu. U první dcery jsem eliminační dietu začala s kuřecím masem – příšerná reakce, u druhého syna zase vadila rýže!
  3. Připravte se! Před začátkem diety se předzásobte, alespoň na pár dní, vybraných věcí budete mít vyšší spotřebu. Maso, se snažte zajistit ideálně, od farmáře (mohu doporučit skupinu na FB – Přebytky ze zahrádky, pokud nemáte jinou možnost, v Kauflandu mají každý čtvrtek čerstvé králičí maso.
  4. Následující týden jezte pouze vybrané 4 potraviny a pečlivě zapisujte, co kdy a jak jíte. Toto je velmi důležitý bod, je opravdu nutné si vše zapisovat, raději od začátku. Některé alergeny mohou mít delší dobu reakce, a byly by pro Vás těžko dohledatelné.
  5. Po týdnu, resp. ve chvíli, kdy vymizí veškeré alergické příznaky (pokud jste podstoupili fázi 1, může to být rychlejší), obecně cca 5 dní, začněte se seznamem potravin, které jste si vypsali, že si myslíte, že nevadí. Vzhledem k tomu, že za sebou budete mít tu nejhorší část diety, možná se Vaše preference změní a vyberete si například: koření, cibuli nebo česnek. Postupovala jsem rychleji než uvádí některé internetové zdroje, tzn. každý den jsem zařadila jednu potravinu. Naštěstí obě dvě děti reagují dobře, dcera měla daný alergen v mléce cca za 8-10 hodin, zatímco u syna je to 12-14 hodin (zajímavé, možná podváha). Je třeba u Vašeho dítka vypozorovat, jak dlouho to trvá. U dcery se krásně odečítalo – objevil se vždy slabý ekzém na tvářích, u syna na různých místech těla a také ekzém.
  6. Takovýmto způsobem si během cca měsíce vytvoříte tzv. seznam bezpečných potravin a také druhý tzv. seznam zakázaných potravin. To je hlavní výsledek a výstup. Když budete mít dietu jakž takž vychytanou, chcete-li zkuste zařadit i větší alergeny (např. BKM, vejce, hovězí maso, pšenice, citrusy, rajčata, mandle, celer, atd.)
  7. Hlavní podstatou eliminační diety (a nejen této diety) je: eliminovat veškeré procesované potraviny, ideálně vše připravovat doma z „čerstvých“ surovin, žádné polotovary, a co se týče např. konzervantů jsou nejhorší uzeniny a hotová konzervovaná jídla, ty vylučte alespoň po dobu 1 měsíce s eliminační dietou. Pozor alergickou reakci mohou vyvolat právě i některé konzervanty nebo dokonce éčka, a to už se opravdu dohledat téměř nedá! 😉

Fáze 3 – dodržování diety dostatečně dlouho dobu

Máme eliminováno a co dál? Zhruba po měsíci, kdy se povedlo vytvořit seznamy, je vhodné zkonzultovat jídelníček s výživovou poradkyní, ta by Vám měla na základě Vašich seznamů poradit, co ještě ozkoušet a navrhnout jídelníček, tak aby Vám ve stravě nic nechybělo. V případě zájmu mohu zprostředkovat kontakt na jednu moc šikovnou výživovou paní!

Tuto dietu s jídelníčkem doporučuji držet další měsíc s tím, že je neustále možné zařazovat další potraviny a stále byste měli být schopní zjistit zda potravina vadí či nevadí.

Pak je možné dietu trochu rozvolnit, ale vždy je nesmírně důležité dodržovat striktně dietu bez seznamu zakázaných potravin, které neprošly (rada ze života: seznam zakázaných potravin, až se nějak ustálí si vytiskněte a zalaminujte, abyste jej mohli půjčit obsluze v restauraci, občas je to těžké vše vysvětlovat). Není vhodné stále zkoušet zakázané potraviny a zatěžovat tím organismus. Je dobré dát si na čas! Žádné z těchto dietních opatření není trvalé! Pokud Vám nějaká potravina vyloženě chybí, doporučuji vyzkoušet ji minimálně s půl ročním odstupem. Ideální držet tuto dietu bez Vašich zakázaných potravin rok a poté postupně a opatrně zkoušet! Toto doporučení se týká kojenců, pokud jste starší, trvá to tělu podstatně déle, někdy i několik let, ale je zde pravděpodobnost, že intolerance úplně vymizí a budete moci jíst dále bez omezení a bez obtíží! A to za to stojí!

Psychologický aspekt této diety

Kdo si tím neprošel, neumí si představit, jak těžké je omezit svůj jídelníček takto radikálně! Obzvláště v dnešní době konzumu. Vaše motivace podstoupit tuto dietu by tedy měla být opravdu silná – např. zdraví Vašeho dítěte.  Měli byste být připraveni na to, že bude extrémně těžké v dietě pokračovat když Vaši blízcí budou jíst normálně. Vždy když na Vás půjdou chmury, uvědomte si, že jde pouze o přechodnou dobu!

Příklady zoufalství ze života: 

  1. Nakupování – to si tak jdete při dietě nakoupit a pak to přijde – regály plné jídla, všude kolem a Vy hledáte, cože to můžete. Čtete jednu etiketu za druhou a trávíte v obchodě dlouhou dobu a začne to vše doléhat, je toho tolik co najednou nemůžete! Je třeba vydržet, zase bude lépe. U druhého dítěte se mi to už nestalo.. 😉
  2. Bez lepku – první dieta byla v pohodě, druhá, se synem bez lepku, byla peklo. Pak dcera jedla k večeři čerstvý voňavý rohlík a… nedojedla ho! Nezbyde Vám, než ho alespoň rozžvýkat a rychle vyplivnout, aby člověk neublížil miminku.. 😀

Ke stažení

A protože se nacházíme na stránce Excelandu, který se dříve zabýval analýzami a Excelem, přikládám soubor ke stažení. Jde o jídelní deník, který je velmi vhodné si vést. Najděte si pravidelně čas – večer až děti usnou, ráno, když si děti hrají a vyplňte, podrobně, co vše jste minulý den jedli.

Dokument je možné vyplňovat v Excelu, ale také je možné si jej vytisknout a vyplňovat v kuchyni. Elektronická verze má snad jen tu výhodu, že je možné ji v případě nejasností poslat a můžeme ji zkonzultovat (což můžeme i vytištěnou nafocenou). 😉

Jedna odpověď na “Řešení? Ale jistě, prosím: Eliminační dieta!”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *